Skip to main content

En toch moet marketing de koers bepalen voor elke organisatie.

Strategische marketeers aan het werk

2 maart 2023
Gert-Jan Scheers MBA

Nee toch! Jawel. Marketing wordt niet begrepen, zelfs niet door de meeste CEO’s. Het is vaak de facto de afdeling website en brochures. Vaak ook de afdeling die sales moet ondersteunen. Maar dat was nooit de bedoeling! Marketing is niet het in de markt zetten van producten en diensten. Ten minste …….. niet alleen maar. De echte waarde van marketing ligt in het ontwikkelen van waarde proposities voor doelgroepen die de organisatie wil bedienen. Dat is een strategische verantwoordelijkheid en verdient een zware bezetting.

Uit onderzoek is gebleken dat organisaties die op deze manier marketing bedrijven, tot wel 15% hogere marges realiseren dan hun concurrenten. Het begint met het begrijpen van je doelgroepen.

Wat zijn hun verlangens, wat motiveert hen? En hoe verandert dat? Een superbelangrijke rol om dat in de gaten te houden. Wie heeft u daar verantwoordelijk voor gemaakt? Verkoop speelt een belangrijke rol in het verzamelen van klantinformatie, maar de eindverantwoordelijkheid hoort bij marketing te liggen. Want op basis van degelijke inzichten moet marketing innoveren en met nieuwe producten en diensten komen waar de doelgroepen de waarde van inzien en daar graag voor willen betalen. Marketing moet in staat zijn om daar een aantrekkelijke prijs voor te bepalen zowel voor de klant als de organisatie. En natuurlijk moet de waarde van deze nieuwe producten en diensten luid en duidelijk gecommuniceerd worden. Maar dat liet u al over aan “marketing” (eigenlijk het onderdeel marketingcommunicatie – MarCom).

Als marketing dus goed wordt ingezet, zoals het ooit bedoeld was, dan hoeft sales niet veel te doen. Dan komen de klanten vanzelf op u af. Misschien kunnen we stellen dat als u veel sales in dienst heeft, uw marketing niet klopt. Iets om over na te denken.

Iemand als Ostenwalder zet de waarde propositie dan ook centraal in zijn gerenommeerde en veel gebruikte Business Model Canvas. Hij heeft zelfs een heel boek geweid aan het ontwikkelen van waarde proposities. Zonder aantrekkelijke waarde proposities heeft de rest van de organisatie geen functie. Marketing heeft de verantwoordelijkheid voor de waarde proposities, niet alleen voor de MarCom. Productmanagers en product development zijn marketingfuncties!

Bent u geprikkeld? Wilt u ook hogere marges? Durft u marketing de koers te laten bepalen?

Wij kunnen u daarmee helpen.

Neem gerust contact op. Een kopje koffie is altijd mogelijk.

Bel 06-25 040 179 voor Gert-Jan Scheers of stuur een email naar gert-jan@cengresult.nl